Zdravý jídelníček za pár minut

Autor: Tatiana Žideková - 2018-06-20 08:00:54

obrázek č.1

Již od útlého dětství sportuji. V dětství jsem nikdy neřešila, co jím. O stravování se starali rodiče s ohledem na jejich zvyky. Nepotřebovala jsem tehdy řešit žádné problémy, protože jsem měla metabolismus dítěte. Jak mi přibývaly léta a já jsem se začala více vnímat okolí a nové informace, všimla jsem si, že není vše úplně ideální a v souladu s mými představami. Že genetika a sport už nestačí a že tu tresku s rohlíkem, která mi tak velmi chutnala, musím občas něčím nahradit. Tento fakt jsem si výrazně uvědomila asi tak před 5 lety.

Většinou brzo ráno trénuji a před ranním tréninkem nesnídám.

Tehdy jsem se dost zhurta pustila do cílevědomého cvičení. Myslím si, že jsem v té době udělala se svým tělem poměrně výrazný skok. Důvodem bylo i to, že současně s pravidelným cvičením pod dohledem trenéra jsem svou celou stravu otočila o 180 stupňů. Chleba a rohlíky jsem nahradila zeleninou. Úplně jsem vysadila sladkosti a cukr a svou touhu po sladkostech jsem si dopřála jedině v podobě různého ovoce. Výsledek se dostavil poměrně rychle. Asi za 4 měsíce se změnila má postava. Uvědomila jsem si ale, že na jedné straně jsem byla spokojená s výsledkem, ale na druhé straně jsem nebyla spokojená s vedlejším efektem, protože změny jsem dosáhla na úkor mé psychické pohodě.

A tak jsem si s odstupem času uvědomila, že to byla sice rychlá a účinná, ale ne nejsprávnější forma, jak rychle zhubnout. Proto jsem se rozhodla využít služby specialisty. Zjistila jsem, že nervozita se proměnila z nedostatečného přísunu některých pro zdraví potřebných živit. Vytvořil mi jídelníček, který byl postavený na správných základech. Začala jsem ho používat, uvědomovat si skladbu doporučených potravin a vařit doporučená jídla. Nejsem odborník na zdravé stravování, a proto si hledám inspiraci v různých knihách, kde některé jsem i cílevědomě testovala. Zjišťovala jsem, jak mi chutnají a jak na mé tělo a pohodu působí.

Protože jsem člověk, který chce být šťastný a nespoutaný, a zároveň tím pozitivně ovlivňovat svůj život a inspirovat okolí, dělám převážně to, co vyhovuje mně, ale vědomě neškodí mému okolí. Toto označuje i můj systém zdravého stravování, ve kterém v rámci dodržování odborných rad využívám i své vlastní zkušenosti. V souladu s tímto mým postojem jsem si časem vytvořila pro mě přijatelný a pro mnohé možná „osobitý“ systém, „jak na rychlé a zdravé stravování“. Navzdory tomu, že převážnou většinu u mě tvoří zdravá strava, nemám výčitky svědomí, když čas od času toto pravidlo poruším.

Momentálně je zdravý základ mého stravování postavený na tom, že jednou týdně jdu do obchodu a už vím, po kterých potravinách mám sáhnout. Vůbec si nevšímám těch, které považuji pro sebe za nezdravé. No a potom, když mám potřebu si užít den a dopřát si i to, co sama sebe nedopřávám často, nemám problém si dát i koláček s kávičkou anebo nezdravé jídlo. Je to ale spojené s jinými požitky, jako je posezení s příjemnými osobami, což zvyšuje můj zážitek a vědomí, že nejsem stroj, ale člověk a moje tělo ví, že mu ji dopřeju.

Takže když bych měla popsat můj zdravý a rychlý jídelníček, je to dnes už velmi jednoduché. Na snídani mám dvě varianty podle chuti a obsahu ledničky: slanou představují vajíčka, různé druhy Cottage sýru, šunky a zeleniny. Sladká zase různé druhy ovesné kaše. Na sladké formě jsem změny prožívala hůř. Důvodem je, že se snažím jíst sladké jen dopoledne a toto byla vhodná forma, jak si sladké dopřát. A jak dělám ovesnou kaši? Jednoduše. Dám si vařit do hrnce vodu s ovesnými vločkami, do toho přimíchám protein a nahoru už dávám „co dům dal“, většinu si ji posypu kokosem anebo skořicí, dm si na ní nějaké ovoce, a to co miluji nejvíce – arašídové máslo.

V něm se musím omezovat, protože kdybych mohla, tak ho jím pořád. Většinou brzo ráno trénuji a před ranním tréninkem nesnídám. Takže této dopředu připravené, sladké snídaně jím okolo 10. Svačinu proto často nepotřebuji, ale pokud náhodou ano, dám si jablko nebo banán. Oběd? Miluji rýži, a proto mám ve zvyku ji vařit na všechny možné způsoby. Protože mě doma se nachází většinou zelenina, dám ji na pánev, dochutím a nakonec přidám rýži. Takže většinu mých obědů tvoří vlastně rizoto. Moje vaření je proto rychlé. Kromě rýže mám velmi ráda pečenou zeleninu. I na tomto jídle jsem v minulosti, když jsem ho objevila, „frčela“ nějakou dobu. Velmi jednoduché a pro mě chuťově i obsahově úžasné jídlo. Stačí si nakrájet na plech batáty, cuketu, červenou cibuli, žampiony (kdo má rád i papriku, kterou já nemusím) a dát to do trouby na pečící papír.

Potom už jen na talíři posypat brynzou, anebo kozím sýrem. Během odpolední svačiny jsem většinou mimo domov, takže ji řeším proteinovou tyčinkou. A večer? Večeře je velmi podobná jako oběd. Obvykle si ale dávám zeleninové varianty jídla. Konkrétní recepty nemám, cítím se dostatečně kreativní na to, abych vykouzlila vždy něco z toho, co se nachází doma v ledničce. Proto si myslím, že základem rychlého a zdravého stravování je vědět, co je zdravé, co je pro mě dobré a chutné. Podle toho se nastavit a vytvořit si zvyk nakupovat jen dravé a chutné potraviny. Bude se vám zdát, že stále nakupuje to samé, ale věřte mi, že při dostatečné kreativitě z toho vždy vykouzlíte něco jiné. Když dojde inspirace, vždy mám doma dost knih na její doplnění. Na závěr tedy zopakuji už jen známý fakt, že všechno začíná chtěním, tedy v hlavě. A dodávám, že končím získáním určitého správného návyku. A na úplný závěr, když nestíhám, objednávám si zdravé jídlo od těch, kteří to dělají dobře.

Komentáře

Mohlo by Vás zajímat

Chcete dostávat novinky?

Zaregistrujte se, odebírejte náš newsletter a získejte přístup k obsahu šitému Vám na míru!

Datum narození
Máte citlivou pleť?
Hlavní problémy pleti:

* Položky označené hvězdičkou jsou povinné, ostatní jsou nepovinné. Nicméně Vás prosíme o uvedení co možná nejvíce údajů, abychom mohli připravovat obsah na míru Vašim potřebám.

Jméno a pohlaví
Datum narození
Máte citlivou pleť?
Hlavní problémy pleti: