Probiotika a prebiotika v našem životě

Autor: Tatiana Žideková - 2018-11-28 08:11:09

Hodně toho o nich slyšíme především z různých reklam. Víme však dostatečně, co pro náš organismus znamenají? Nepleteme si tyto dva pojmy a jejich účinky?

Když jsem začala cvičit, abych byla spokojená sama se sebou, tak jsem se ze začátku zaměřila na budování návyku vstát a jít trénovat. Potom jsem přidala a hledala vhodnou stravu. Když jsem od své babičky, která má v plném zdraví 87 let, slyšela větu „poslouchej své tělo“, to ti poví, že něco není v pořádku, začala jsem vnímat a následně zjišťovat, proč mám, přestože cvičím a jím zdravěji, občas zdravotní problémy. Tak jsem začala cvičit pod dohledem trenéra a v rámci stravy jsem se začala zajímat také o to, co moje tělo ještě potřebuje.

Zajímavé je, že i přehnaná hygiena může způsobit problém s bakteriemi a tím i s naší mikroflórou.

Tak jsem začala vnímat také to, co moje tělo potřebuje dostat zevnitř. Bakterie, které mohou někteří z nás mít v podvědomí uložené jen jako něco špatného, jsou ale také dobré a pro funkci našeho těla potřebné. Důležité zjištění nastane, když si uvědomíme, že ze slova bakterie máme strach, protože existuje mnoho patogenních bakterií, tedy takových druhů, které způsobují různé infekce. Existují ale také zdravé bakterie, které mají velký význam v planetárním oběhu živin a často vstupují do oboustranně výhodných vztahů s jinými organismy. A na ty se při zdravém životním stylu musíme zaměřovat a proto jim budeme věnovat pozornost v další části.

Je nezbytné si uvědomit, že všichni z nás žijeme jedinečné životy tím, co děláme, co prožíváme a co jíme. Bakterie také reagují na náš životní styl, např. skladba bakterií trávicího traktu u lidí, kteří se zaměřují pouze na rostlinnou stravu, je jiná, než u lidí, kteří jedí maso, a také, že naše bakterie jinak reagují na to, když jsme vystaveni chronickému stresu, extrémní fyzické zátěži nebo užíváme léky a antibiotika, kouříme, požíváme nezdravé produkty jako cukr, alkohol a podle toho musíme vnímat naše individuální potřeby v této oblasti. Zajímavé je, že i přehnaná hygiena může způsobit problém s bakteriemi a tím i s naší mikroflórou. Proto potřebujeme individuálně vnímat, co všechno v daném čase redukuje naše dobré bakterie a tím narušuje mikroflóru.

Co je tedy naší úlohou? VNÍMAT SVŮJ ŽIVOT, SVOJE TĚLO A STARAT SE O SVOJE BAKTERIE

Skladbou stravy a životním stylem buď krmíme, nebo zabíjíme bakterie v těle. Právě proto musíme vědět, co naše bakterie potřebují a co jim všichni můžeme dodat. V souvislosti s péčí o mikroflóru existují dva odborné pojmy, jejichž význam potřebujeme znát – PROBIOTIKA a PREBIOTIKA – a dodávat je tělu. Lidé si často pletou jejich vliv na organismus.

Takže co jsou, jaký užitek mají a jaký je mezi nimi rozdíl?

Probiotika

jsou živé mikroorganismy, které se u zdravého člověka vyskytují v trávicím traktu a usazují se na stěnách tlustého střeva, kde zabezpečují správné trávení. Jsou to ony, které nás chrání před přemnožováním těch zlých – patogenních bakterií. Probiotika mají velký význam pro zdraví celého organismu, přínosné účinky mají, pokud jsou v našem těle v dostačujícím množství. Proto je naším úkolem zajistit ve stravě jejich dostatečný příjem a svým způsobem života omezit jejich úbytku.

Kde všude je najdeme?

Přirozeně se nacházejí v nepasterizovaných potravinách – ovčím sýru, ve výrobcích z mléka, v sýrech, kefíru ale i kysaném zelí a nakládané zelenině. Kromě toho také ve fermentovaných mléčných produktech jako jsou jogurty, zákvas, zakysaná a bifidová mléka. Je však třeba vědět, že ačkoli tyto potraviny často na počátku obsahují živé bakterie, ty se pasterizací a konzervováním zabíjejí a následně se do nich uměle přidávají a poté se marketingově prodávají jako tzv. funkční potraviny.

Ne všechny druhy bakterií dokážou překonat změny pH v různých částech našeho trávicího traktu. Procházejí žaludek, tenké střevo a skončí v tlustém střevě. Podle studií však mnohé z nich dorazí do tlustého střeva mrtvé a proto nezvyšují počet živých bakterií. Jaký je tedy jejich užitek? Podporují růst živých bakterií a také jako mrtvé mají určitý pozitivní účinek na střevní flóru.

Alternativou k funkčním potravinám jsou výživové doplňky s probiotiky. Na rozdíl od nich se v tabletách nacházejí dávky, které jsou účinné, protože vývoj dospěl do stavu, že výrobci dokáží vyrobit probiotika v tabletách tak, aby bez újmy přežily kyselé prostředí žaludku a uvolnily se až v tlustém střevě. Na našem trhu je několik desítek značek probiotických preparátů ve formě tabletek, kapslí prášků, dražé i jiných forem.

Je jen na nás, která forma probiotik vyhovuje právě nám – kterou vyzkoušíme a bude nám vyhovovat. To nejdůležitější spočívá však v uvědomění si jejich vlivů na naše zdraví. Je třeba si zároveň zapamatovat, že růst dobrých probiotických bakterií potlačují potraviny obsahující hodně hnilobných bakterií, jako jsou maso, uzeniny, vajíčka, nadměrný příjem sladkostí, bílkovin ale i alkohol, stres a nedostatek vitamínů B.

Prebiotika

jsou nestravitelné látky, které slouží jako základna pro růst a aktivitu “dobrých” bakterií. Jejich užitek spočívá v tom, že probiotika nezbytně potřebují k životu kvalitní potravu, kterou je vláknina – nestravitelné složky potravy, které přecházejí do tlustého střeva v nezměněné formě. Bez ní probiotika hynou. Přestože si budeme zajišťovat přes tabletky a jogurty dostatek probiotik, samotné nám nepomohou. Po stravě bohaté na prebiotika se však probiotika rozmnoží geometrickou řadou. Doporučený denní příjem vlákniny je okolo 20-25 g nejlépe ve formě následujících potravin: ovoce, zelenina, luštěniny. Vynikajícím prebiotikem jsou i lněná semena. Jedním z nejsilnějších a nejkvalitnějších prebiotik je chlorella.

Krátké doporučení na závěr

Co je tedy naším úkolem? Mít vyváženou a pestrou stravu zaměřenou na prebiotika a probiotika. Mé doporučení je jasné. Kupovat si domů ty potraviny a produkty, které nám to zajišťují. Tak dokážeme snadněji měnit své stravovací návyky. Neboť pokud doma máme to, co nám škodí ale chutná, ovládnutí chuťových buněk je těžké. Já si to často odůvodním ekonomicky – “nevyhodíme to přece, musíme to sníst”. Kromě toho pro případ zhoršení zdravotního stavu bychom měli mít po ruce i tabletová probiotika, která nám při jejich nedostatku dokáží efektivně zvýšit jejich počet. Samozřejmě za předpokladu dodržení již výše popsaných zásad.

Tento článek nereprezentuje lékařské a jiné zdravotnické postupy a názory

Komentáře

Mohlo by Vás zajímat

Chcete dostávat novinky?

Zaregistrujte se, odebírejte náš newsletter a získejte přístup k obsahu šitému Vám na míru!

Datum narození
Máte citlivou pleť?
Hlavní problémy pleti:

* Položky označené hvězdičkou jsou povinné, ostatní jsou nepovinné. Nicméně Vás prosíme o uvedení co možná nejvíce údajů, abychom mohli připravovat obsah na míru Vašim potřebám.

Jméno a pohlaví
Datum narození
Máte citlivou pleť?
Hlavní problémy pleti: