Jarní únava není mýtus

Autor: Institut Citlive Pleti - 2017-04-04 15:46:07

tioss-spring-fatigue-700x500_cz

Proč přichází a jak proti ní bojovat?

Na jaře všechno roste a kvete, celá příroda se zdá být plná síly, ale někteří lidé se únavou nedokážou skoro zvednout z postele. Čím to je? Pro náš organismus jaro představuje velkou zátěž. Mění se cirkadiánní rytmus, což je biorytmus během jednoho dne. Mění se také klima. Je prima odhodit zimní kabát a přezout do polobotek, tělo si ale musí na změnu zvyknout.

Jarní únava není nemoc, ale může vážně znepříjemnit život. Neustálá ospalost, poruchy soustředění, bolesti hlavy a nechuť k jídlu jsou nejčastější příznaky. Dobrá zpráva je, že můžeme tělu pomoci se s příchodem jara lépe vyrovnat. Jak? 

Za jarní únavou se často skrývá nedostatek vitaminů a minerálů. Snažte se jíst co nejpestřeji a vyhněte se průmyslově zpracovaným pokrmům.

Vyspěte se dorůžova

Je to přece jasné: když je člověk unavený, měl by více spát. Ne tak docela. Záleží totiž hlavně na kvalitě spánku. Nezanedbávejte spánkovou hygienu:

  • Svítící displeje a diody vykažte za dveře ložnice, relaxujte spíše u knihy – ale pozor na žánr! Detektivka nebo horor nebudou to pravé.
  • Nemáte možnost místnost důkladně zatemnit před světlem zvenku? Maska přes oči může pomoci.
  • Místnost před spaním pořádně vyvětrejte, případně nechte na noc pootevřené okno.
  • Těsně před spaním nejezte nic těžkého a nepijte alkohol ani nápoje s kofeinem. Raději si dejte uklidňující bylinkový čaj, výborná je třeba meduňka.
  • Pronásleduje-li vás stres až do ložnice, vyzkoušejte meditaci.

Budiž světlo

Abyste byli plní energie a v dobré náladě, potřebujete serotonin, přezdívaný „hormon štěstí“. Tělo si serotonin nedokáže vyrobit bez slunečního světla, a vzniká tak nerovnováha mezi serotoninem a melatoninem, hormonem spánku. Snažte se být proto co nejvíce venku. Je světlo ráno, když jdete do práce? Vyskočte z tramvaje o pár stanic dříve a jděte pěšky. Nebo za světla z práce odcházíte? Užijte si procházku na sluníčku, které už začíná krásně hřát. Oběd si snězte na lavičce v parku, uklidníte se navíc pohledem do zeleně.

Rozhýbejte tělo

Dovlekli jste se z práce vyčerpaní domů a cvičení je to poslední, co by se vám chtělo? Pokud se ale překonáte a prolomíte začarovaný kruh, cvičení vám s jarní únavou pomůže bojovat. Pohyb totiž zvyšuje cirkulaci krve a tím do těla dostanete více kyslíku. Před uzavřenou místností dejte přednost aktivitám venku a nepřehánějte to s intenzitou. Důležitá jsou i dechová cvičení: nevyžadují tolik námahy a pomáhají proti stresu.

Ať všechno proudí

Nezanedbávejte hydrataci, dostatek tekutin je nezbytný pro fungování všech buněk v těle. Bez vody stojí všechny procesy tělo více námahy. Můžete si to představit třeba jako špatně namazaný stroj. K už tak nepříjemné únavě se pak může přidat i bolest hlavy a malátnost.

Voda pomáhá nejen zevnitř. Zkuste třeba ráno studenou sprchu. Zrychlí krevní oběh (= více kyslíku, vzpomínáte?) a také vás krásně probere. Máte-li možnost, zajděte do sauny. Budete se cítit jako znovuzrození.

Projezte se k energii

Za jarní únavou se často skrývá nedostatek vitaminů a minerálů. Snažte se jíst co nejpestřeji a vyhněte se průmyslově zpracovaným pokrmům. Tolik oblíbené superpotraviny neuškodí, ale zařaďte do jídelníčku i takové „obyčejné“ suroviny, jako jsou ovesné vločky a listová zelenina. Proč zrovna ty? Ovesné vločky obsahují hořčík a vitamin B a působí blahodárně na funkci svalů a metabolismus. Saláty a jejich příbuzní doplní železo a kyselinu listovou – oboje je nezbytné pro krvetvorbu. Začněte hned ráno: dejte si ovesnou kaši nebo zelené smoothie.

Jarní únavy se nezbavíte lusknutím prstů, je to běh na dlouhou trať. Každý krok ale pomůže, abyste se cítili lépe a začali se radovat z jara s novou energií. Jak únavě vzdorujete vy?

Komentáře

Mohlo by Vás zajímat

Chcete dostávat novinky?

Zaregistrujte se, odebírejte náš newsletter a získejte přístup k obsahu šitému Vám na míru!

Datum narození
Máte citlivou pleť?
Hlavní problémy pleti:

* Položky označené hvězdičkou jsou povinné, ostatní jsou nepovinné. Nicméně Vás prosíme o uvedení co možná nejvíce údajů, abychom mohli připravovat obsah na míru Vašim potřebám.

Jméno a pohlaví
Datum narození
Máte citlivou pleť?
Hlavní problémy pleti: