10 potravin, které prospívají vaší citlivé pleti

Autor: Pavel Suchánek, nutriční specialista - 2015-06-28 10:27:42

Jak chránit citlivou pleť pomocí stravy

Jak chránit citlivou pleť pomocí stravy

1. Dostatek tekutin – nejde sice o klasickou potravinu, ale voda je pro organismus velmi důležitá, a to nejen jako nositelka tzv. „hydratace“ (zavodnění neboli dodání dostatku tekutin), ale i jako transportní médium pro vitaminy a minerální látky. Odvádí také z těla zplodiny metabolismu – je pro organismus zcela nenahraditelná. Pro citlivou pleť se doporučuje nejlépe čistá, nízko mineralizovaná neperlivá voda.

 

2.Okurka – nikoliv nakládaná, ale klasická salátová. Okurka má vysoký podíl vody – přibližně 95 %, má zklidňující účinky a podporuje vylučování zplodin metabolismu. Díky obsahu draslíku zmenšuje případné otoky a díky obsahu vitaminů skupiny B působí i proti únavě.

 

3.Rajčata – obsahují velmi významný antioxidant lykopen. Antioxidanty, mezi které patří nejen vitaminy a minerální látky, ale i rostlinná barviva, chrání pleť před volnými radikály. Ty vznikají například jako důsledek metabolismu vorganismu, ale také se nacházejí všude ve vnějším prostředí a mají nepříznivý vliv na naši kůži. Antioxidanty v našem těle bojují proti volným radikálům, ale protože je využíváme a spotřebováváme, je nutné je doplňovat stravou. Červené barvivo lykopen patří mezi velmi významné antioxidanty. Navíc rajčata obsahují i vitamin C, který podporuje tvorbu kolagenu – bílkoviny, která napomáhá pevnosti a pružnosti kůže, což znamená, že ji napíná a brání jejímu ochabování. Lidský organismus lykopen nejlépe využije z tepelně upravených rajčat s přidaným olivovým nebo řepkovým olejem.

 

4.Omega3 mastné kyseliny – najdeme je vlněném, řepkovém a konopném oleji nebo v olejích z vlašských a lískových ořechů. Mají protizánětlivý účinek a podporují tvorbu kolagenu. Pomáhají tak udržovat pružnost kůže a chrání ji před vysušováním. Mají i tlumicí a zklidňující účinek při alergických reakcích, předpokládá se také zklidňující účinek na pokožku. Zajímavé je i to, že snižují bolestivost kloubů. Omega3 mastné kyseliny najdeme i v tucích mořských ryb nebo v mořských plodech. S těmi ale opatrně: někteří lidé jsou na mořské plody citliví.

 

5.Šťáva zmrkve – díky obsahu betakarotenu, což je provitamin pro tvorbu vitaminu A, má příznivý vliv nejen na naše vidění, ale díky antioxidačním ochranným schopnostem pozitivně působí i na kvalitu a pevnost kůže. Obsahuje i vitaminy skupiny B, takže nejenže podporuje metabolismus, ale také působí proti únavě. Popisuje se i vliv na vláčnost kůže, při vyšším příjmu však může dodávat pleti mírně oranžovou barvu. Účinné látky se lépe uvolňují, když do šťávy přidáte pár kapek kvalitního rostlinného oleje.

 

6.Olivy – jejich zázračné účinky na zdraví jako celek i na kůži znali již antické národy. Olivy obsahují nejen velmi kvalitní olivový olej, který má antioxidační i zvláčňující účinky a působí zvenku i zevnitř, ale také vitaminy rozpustné vtucích A, D, E a K, které organismus vyživují a také působí antioxidačně. Zásadní je i přínos tzv. flavonoidů – látek, které mají zpevňující vliv na kůži a pomáhají udržovat její pružnost tím, že působí na kolagenní vlákna. Flavonoidy působí i jako antioxidanty – spolu s vitaminem D a A chrání kůži zejména před poškozením UV zářením.

 

7.Hlíva ústřičná – houba, která má reputaci jako zdraví velmi prospěšná. Nejenže obsahuje velké množství vody, ale také vitamin C, který je důležitý při tvorbě kolagenních vláken. Hlíva obsahuje i vitaminy skupiny B a draslík, který působí proti otokům. Obsahuje mimo jiné zinek, který působí podpůrně pro imunitní systém, a také beta glukany, které ozdravují střevní mikroflóru vtlustém střevě. Že se stav našeho trávicího traktu projevuje i na kůži, není snad nutné zdůrazňovat. O hlívě tak můžeme mluvit jako o detoxikační houbě s vlivem nejen na pleť, ale na celý organismus.

 

8.Meruňky a broskve – ovoce s obsahem betakarotenu a také s vyšším obsahem draslíku. Meruňkový olej má velmi pozitivní ochranné, regenerační a hydratační účinky na citlivou pleť díky obsahu vitaminů A, C, E a esenciálních omega6 mastných kyselin. Tyto mastné kyseliny obnovují ochranný film na citlivé pokožce. A jako bonbónek – návod na osvěžení unavené pleti: naneste rozmačkanou broskvovou dužinu přímo na pokožku.

 

9.Avokádo – ovoce, které pročišťuje organismus. Obsahuje alfa i betakaroten, zeaxantin, lutein a další antioxidanty, ale také vitamin C a E. Olej zesemen avokáda má vysoký obsah antioxidantů, navíc obsahuje vyšší podíl omega3 mastných kyselin, takže pleť vyživuje a chrání.

 

10.Vodní meloun – jeho vysoký obsah vody napomáhá hydrataci celého těla i pokožky. Obsahuje také draslík, který příznivě působí proti otokům. Pro své pozitivní účinky na pleť se vodní meloun používá při výrobě kosmetiky již odedávna.

 

Komentáře

Mohlo by Vás zajímat

Chcete dostávat novinky?

Zaregistrujte se, odebírejte náš newsletter a získejte přístup k obsahu šitému Vám na míru!

Datum narození
Máte citlivou pleť?
Hlavní problémy pleti:

* Položky označené hvězdičkou jsou povinné, ostatní jsou nepovinné. Nicméně Vás prosíme o uvedení co možná nejvíce údajů, abychom mohli připravovat obsah na míru Vašim potřebám.

Jméno a pohlaví
Datum narození
Máte citlivou pleť?
Hlavní problémy pleti: